FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt11/01/2018

Vad krävs för att vara skyldig till brott?

Vad händer med chauffören av lastbilen som stals och användes i terrordådet på Drottninggatan i Stockholm? Han hade ju lämnat bilen olåst och med nycklarna i...

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

För att vara skyldig till brott krävs bland annat att man uppfyller alla förutsättningar i en lagregel och att handlandet är gärningsculpöst, vilket betyder ungefär klandervärt, samt att denne begått gärningen med uppsåt (ibland är oaktsamhet tillräckligt). Därutöver krävs att inga rättfärdigande eller ursäktande omständigheter föreligger, men det ligger utanför svaret på din fråga.

Vi kan börja med att ställa oss frågan om chaufförens handlande, att lämna sin bil olåst med nyckeln i på central gata, är straffbelagt i någon lag. Mest sannolikt inte. Ett handlande straffbeläggs endast om det i regel kan anses som klandervärt vilket ett sådant handlande antagligen inte gör.

Ett annat alternativ är att chauffören gjorts sig skyldig till medhjälp till det brott som gärningsmannen som kapade lastbilen gjort sig skyldig till, 23 kap. 4 § Brottsbalken. För detta krävs dock uppsåt till brottet: alltså avsikt, någon form av vilja. Att tolka av vad jag personligen läst om händelsen blev chauffören överrumplad av kapningen och försökte till och med stoppa gärningsmannen och blev lätt påkörd på färden. Detta tyder inte på att chauffören på något sätt hade uppsåt till gärningsmannens handlande eller till att gärningsmannen tog lastbilen. Han har därmed inte gjort sig skyldig till medhjälp heller.

För att sammanfatta krävs det för att begå brott bland annat att man begår en gärning som är olaglig, att handlandet är klandervärt samt att man haft avsikt (uppsåt) till brottet. Det skulle inte jag säga är fallet för chauffören.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare