Vad krävs för ensam vårdnad?

Hejsan, jag har en 7 månaders son tillsammans med mitt ex. Vi har gemensam vårdnad. Han har aldrig köpt nått åt sonen utan att jag tjatat. Han har ingen bostad, missköter sina räkningar och även ett lån som vi båda står på men som han ska betala. Han har ett förflutet med droger och kriminalitet och jag är rädd att han börjat med sånt igen eftersom han är omöjlig och prata med. Och han tar inget ansvar över nånting. Inte träffat sonen på 3 veckor då han inte hör av sig. Har jag rätt att ansöka om ensam vårdnad ? Mvh

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du har rätt att ansöka om ensam vårdnad. Reglerna om vårdnad finns i 6 kap föräldrabalken.

Vad krävs för ensam vårdnad?
Frågor om barns vårdnad behandlas idag utifrån vad som är bäst för barnet (6 kap 2a § föräldrabalken). Barnets bästa är alltså avgörande för alla beslut om vårdnad. Eftersom att det är så olika från fall till fall vad som är bäst för barnet går det inte att säga vad som alltid är barnets bästa. Här ska ändå ges några exempel på vad domstolen brukar lägga vikt vid.

-Barnets behov av en nära och god relation till båda föräldrarna. Vanligtvis anser man att det bästa för barnet är gemensam vårdnad så att barnen får bibehålla en stark relation till båda föräldrarna.

-Kontinuitet och stabilitet i barnets tillvaro. Att flytta ett barn till en främmande miljö kan vara till skada för barnets utveckling och därför ska barnet inte tvingas flytta i onödan.

-Barnets vilja. Vad barnet vill har betydelse och det får större betydelse ju äldre barnet blir. Om barnet är litet har barnet alltså inte mycket att säga till om.

-Risk för att barnet far illa. Med detta menas främst risken för att barnet utsätts för övergrepp, olovligen förs bort eller annars far illa. För att avgöra om det finns en risk att barnet far illa lägger man vikt vid tidigare omständigheter kring föräldern som exempelvis attityd till våld, problem med missbruk och eventuella psykiska sjukdomar.

Barnets bästa är alltid viktigast. Det finns dock andra faktorer domstolen lägger vikt vid och det är om:
-Föräldern är direkt olämplig som vårdnadshavare(6 kap 7 § föräldrabalken). En vårdnadshavare kan vara olämplig om den brister i omsorgen om barnet på ett sätt som medför bestående fara för barnets hälsa och utveckling.

-Vårdnadshavarnas samarbetsförmåga (6 kap 5 § föräldrabalken). När föräldrarna har gemensam vårdnad behöver de kunna samarbeta på ett någorlunda konfliktfritt sätt.

Sammanfattning
Det är viktigt att poängtera att det som sägs ovan inte är en uttömmande lista för vad som krävs för ensam vårdad och att bedömningen alltid görs ifrån det enskilda fallet. I stort handlar det om att föräldrarna måste visa att de är lämpliga vårdnadshavare och att de kan tillgodose barnets behov av en god fostran och trygghet.

Vad gäller i ditt fall?
Barnet ska ha en så nära och god relation till båda föräldrarna som möjligt och därför brukar gemensam vårdnad vara utgångspunkten. Endast i undantagsfall ska en förälder tilldömas ensam vårdnad. Men om det finns en risk att barnet far illa på grund av missbruket och/eller kriminaliteten kan det vara något som talar för ensam vårdnad.

Det ska tilläggas att du alltid har rätt att ansöka om ensam vårdnad. Men eftersom att bedömningen om vad som är barnets bästa är olika från fall till fall går inte att säga exakt hur utgången skulle bli vid en eventuell vårdnadstvist.

Hur ansöker du om ensam vårdnad?
Ni kan tillsammans komma överens om att du ska ha ensam vårdnad. Då ska ett avtal skrivas som socialnämnden ska godkänna (6 kap 6 § föräldrabalken). Ni kan då vända er till socialtjänstens familjerättsenhet i hemkommunen och dom kan hjälpa till att skriva ett avtal.

Kommer ni inte överens kan du vända dig till tingsrätten på den ort där barnet bor. Tingsrätten kommer då att bestämma vem som ska ha vårdnad över barnet. Detta gör du genom att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Mer information om detta finns på Sveriges domstolars hemsida.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare