FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt18/03/2018

Vad krävs för skadestånd på grund av buller enligt miljöbalkens regler?

Hej!

Vi bor grannar med en industri som tillverkar förpackningar. Nu har de installerat en ny maskin, en stans, som de kör dygnet runt. Vi störs mycket av detta dag och natt eftersom vi inte kan sova ordentligt. Vi har tagit kontakt med platschefen på fabriken och de ska nu göra en bullermätning. Vårt önskemål om att de inte skall köra maskinen på natten har de inte kommenterat överhuvudtaget. Jag undrar nu vad som gäller vilka skyldigheter/rättigheter har vardera part, kan vi begära skadestånd för att vi störs av buller och vibrationer? Något annat vi bör tänka på?

Med vänlig hälsning

Trött granne

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om ni kan begära skadestånd för att ni störs av bullret. I miljöbalken 32 kap finns regler om ansvar för miljöskador av olika slag.

Skadestånd enligt miljöbalkens regler?
För att miljöbalkens regler ska vara tillämpliga måste vissa förutsättningar vara uppfyllda.
1. Skadan ska ha orsakats genom verksamhet som har en anknytning till en fastighet.
2. Skadan ska drabbat omgivningen, till exempel en granne.
3. Om skadan inte orsakats med uppsåt eller vårdslöshet ska störningen överstiga vad allmänheten förväntas tåla.

I miljöbalken finns en lista på vilka typer av störningar som faller inom lagens regler och bland dessa räknas buller upp (32 kap 3 § miljöbalken). Det som måste bevisas är att industrin orsakar störningen och att störningen i sin tur orsakar skadan.

Om alla dessa förutsättningar är uppfyllda blir i första hand fastighetsägaren eller den som brukar fastigheten till sin verksamhet skadeståndsansvarig och ska då ersätta de som blivit skadade på grund av störningen (32 kap 6 § miljöbalken).

De skador som ersätts är:
-personskador, till exempel fysiska förändringar hos den skadelidande personen.
-sakskador, till exempel hus som får sprickor på grund av vibrationer.
-rena förmögenhetsskada (ekonomiska skador som inte uppkommit genom personskada eller sakskada)

Vad gäller i ert fall?
I ert fall är de allra flesta förutsättningarna uppfyllda. Ni nämnde i frågan att det är från industrin bullret kommer vilket tyder på att det är en verksamhet som har anknytning till en fastighet. Ni befinner er i industrins omgivning. Beroende på vad utfallet blir vid bullermätningen kan störningen överstiga vad ni behöver tåla och buller är en sådan störning som faller under miljöbalkens regler.

Problemet i ert fall kan bli att visa att en skada uppkommit. Eftersom att ni upplever sömnsvårigheter ligger det närmast till hands att bedöma det som en personskada. En personskada är psykiska och fysiska skador som uppkommer på människokroppen. Som exempel kan nämnas fysiska förändringar i kroppen, funktionsstörningar i kroppens organ, infektioner och förgiftningar. Jag tror tyvärr inte att förlorad sömn bedöms som en sådan skada.

Vad kan ni göra nu?
För det första är verksamhetsutövaren (industrin) skyldig att göra mätningar och andra kontroller om någon klagar på bullar från verksamheten. Det finns vissa gränsvärden för buller som inte bör överstigas och som verksamheten bör hålla sig till.

Om inte det hjälper kan ni vända er till eran kommun. Kommunen ansvarar för den fysiska planeringen och den operativa tillsynen över verksamheter som orsakar miljöstörningar. Med stöd av plan- och bygglagen kan kommunerna lägga ut skyddsområden runt industriverksamheter. Skyddsområden ska säkerställa ett betryggande avstånd mellan störningskällan och de omgivande miljöerna.

Om ni vill driva en skadeståndstalan rekommenderar jag att ni kontaktar en verksam jurist. Jag kan dock inte uttala mig om hur utgången i ett sådant mål skulle bli. Ett problem kan vara att visa att en skada uppkommit.

För ytterligare juridisk rådgivning kan ni antingen ringa oss (08-533 300 04) eller boka tid med en jurist.

Hoppas ni fått svar på eran fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare