Vad man bör göra om en person från Singapore vill komma till Sverige

Min son hittade en vän på internet som bevisat att hon är riktig så oroa dig inte för att det är fejk. Problemet är att hon lever som en slav åt sin pappa och jag vill gärna få ut henne ur landet (hon bor i Singapore) och få henne hit. Hon har gått med på det men vad gäller lagarna kring att få hit henne?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Din fråga handlar om hur du ska göra för att en person som är medborgare i Singapore ska få komma till Sverige. Jag rekommenderar att du vänder dig till Singapores ambassad alternativt Migrationsverket för att fråga vad som gäller angående visum och uppehållstillstånd. En annan möjlighet är att tjejen som bor i Singapore kan ta kontakt med svensk ambassad eller konsulat. Du är även välkommen att ringa Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är08-533 300 04 och man kan ringa måndag–fredag kl. 10.00–16.00

Jenny HedinRådgivare