Vad ska en överprövning av nedlagd förundersökning innehålla?

Har fått min arm bruten av poliser i tjänst utan att göra motstånd. Gjorde en anmälan men chefsåklagare Mats Ericsson valde att gå på polisernas snedvridna förklaring av situationen och startade aldrig en förundersökning ens. Jag ska göra en överprövning och undrar vad jag borde få med i den och vad jag ska tänka på?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du nämner så är det inte en överklagan det är fråga om, utan istället en överprövning av beslutet. Eftersom åklagaren meddelat beslutet ska du vända dig till den närmaste högre åklagaren för en överprövning.

Det finns inga formkrav för hur en överprövning av nedlagd förundersökning ska utformas. Jag skulle dock rekommendera att du framställer din begäran skriftligen, vari det tydligt framgår vilka skäl du åberopar. Alltså vilka omständigheter du tycker är av betydelse för att beslutet ska ändras. För att en överprövning ska bli vinna framgång krävs att nya omständigheter har framkommit. Att man ändrar beslut angående nedlagd förundersökning på sökandens begäran är mycket ovanligt.

Det finns inga tidsfrister angående en överprövning, utan du kan framställa din begäran så snart du nåtts av beslutet angående förundersökningens nedläggande.

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare