Vad ska jag göra åt mitt ex som inte slutar kontakta mig?

Hej

Mitt ex terrar mig med sms var och varannan månad med att jag ska byta mitt efternamn eftersom det är hennes. Sist jag kollade så är det över 700 Pers i sverige som har detta efternamn.

Vad kan jag göra för att få slut på denna terror

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Jag förutsätter att du har tagit kontakt med personen i fråga och bett henne att upphöra med sitt beteende. Det ska sägas att man inte kan ha "rätt" till ett efternamn på så sätt att man kan tvinga någon som bär det att byta till ett annat namn. Om ni har varit gifta så har ni ju dessutom gjort en överenskommelse om att du ska ta hennes namn, och hon kan inte tvinga dig att byta till det du hade innan.

Du kan, om du känner för det, göra en polisanmälan genom att ringa polisen på 114 14 eller besöka en polisstation. Brottet som främst kan komma i fråga är ofredande. Kom ihåg att det är bra om du har sparat meddelandena som du har fått. I vissa fall kan åklagare också besluta om kontaktförbud enligt en speciell lag om det, men det är höga trösklar för att nå upp till ett besöksförbud. I lagens 1 § står att "Kontaktförbud får meddelas om det på grund av särskilda omständigheter finns risk för att den mot vilken förbudet avses gälla kommer att begå brott mot, förfölja eller på annat sätt allvarligt trakassera den som förbudet avses skydda. Vid bedömningen av om det finns en sådan risk ska det särskilt beaktas om den mot vilken förbudet avses gälla har begått brott mot någon persons liv, hälsa, frihet eller frid", så det blir eventuellt svårt i ditt fall. Men om du har försökt lösa situationen och det inte hjälpt kan du alltid göra en anmälan om du tycker att det känns motiverat. I första hand bör du dock försöka prata personen till rätta, om det är möjligt.

Rådgivare