Vad ska mamma göra för att få träffa sin dotter?

Jag har tillsammans med min föredetta man en dotter som snart är 18 år.

Vi har haft vårdnads tvist fram och tillbaka men det har inte fungerat att jag har haft umgänge med min dotter hennes pappa har hela tiden förhindrat det.

Jag tror att ett skäl kan vara att min dotter vaknade den kvällen när vi bråkade och min fd skrek och hotade mig med kniv . Jag tror att min dotter vart väldigt rädd eftersom man är rädd att något ska hända hennes föräldrar.

Vi har gemensam vårdnad men jag träffar min dotter inte alls ens för en kort stund.

Vart kan jag vända mig för att få upprättelse ? Jag har vänt mig till

Familjerätten och socialtjänsten men de säger eftersom min dotter säger nej till att träffa mig så kan man inte gå emot barnkonventionen går det verkligen inte göra något det här är väldigt svårt för mig som mamma att sakna min dotter hela tiden och inte kunna göra något inte veta hur min dotter mår.

Kan jag vända mig till tingsrätten ?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Genom att förhindra umgänge gör din fd make sig skyldig till umgängessabotage, vilket inte är rätt. Dock kommer det bli svårt för dig att få träffa din dotter. Visserligen är det barnets bästa att ha en nära och god kontakt med båda sina föräldrar, men i sådana här situationer ska man ta hänsyn till barnets vilja beroende på dess ålder och mognad (se 6 kap 2a § föräldrabalken). Du kan vända dig till tingsrätten men eftersom din dotter snart är 18 år är det mycket troligt att tingsrätten skulle följa hennes vilja i detta fall.

Hoppas du har fått någorlunda svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare