Vad som händer med enskild egendom vid bortgång

Vad händer med min enskilda egendom, (genom arv och investerat i villafastighet som jag äger 90% av) vid min bortgång? Jag har 3 barn och är omgift.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte riktigt av din fråga om barnen är era gemensamma så jag väljer att svara genom att ställa upp olika scenarion:

Om det skulle vara så att du gick bort före din make och barnen var era gemensamma skulle det till en början upprättas en bouppteckning (om inte delar av arvet ska tillkomma annan än din efterlevande make, exempelvis på grund av ett testamente - då ska även en bodelning ske), vilken innebär att samtliga tillgångar och skulder hos båda makar antecknas (ert giftorättsgods). Även förekomsten av enskild egendom och egendom av särskilt slag ska antecknas, detta enligt 20kap 4§ ÄB.

Din make ärver sedan allt i från dig enligt 3kap 1§ ÄB. Era gemensamma barn får en så kallad efterarvsrätt vilken innebär att de kommer ärva sin del när din make också går bort, enligt 3kap 2§ ÄB. De har rätt till kvarlåtenskapen från dig, vilken är din enskilda egendom samt "din" hälft av det giftorättsgods som antecknats i bouppteckningen efter din bortgång. Denna del innehar då din efterlevande make med fri förfoganderätt, inte full äganderätt.

Om det istället skulle vara så att du hade barn från tidigare äktenskap/förhållanden, så kallade särkullbarn i det nya äktenskapet, skulle det till en början behöva göras en bodelning efter din bortgång. Där delas ditt samt din makes giftorättsgods, och skulder hänförliga till giftorättsgods, mellan din efterlevande make och dödsboet.

Ditt/dina särkullbarn skulle dessutom ha rätt att ta ut sitt arv på en gång, enligt 3kap 1§ ÄB. Skulle det vara så att du enbart har särkullbarn (inga barn med din nuvarande make) skulle dessa ärva hela din kvarlåtenskap, det vill säga din del av bodelningen samt din enskilda egendom. Skulle det även finnas gemensamma barn med i bilden skulle din efterlevande make ärva deras del av kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt och så skulle dessa barn få ut detta när också han gick bort.

Hoppas att detta gav ett bra svar på din fråga! Återkom om du har några vidare funderingar.

Karolina JivebäckRådgivare