Vägran att flytta ut ur hyresrätt

Hej!

Har en fråga gällande hyresavtal, Om man säger upp en hyresgäst, och hyresgästen i fråga har skrivit under ett avtal där han godkänner detta och kommer flytta vid angivet datum.

Vad händer om han inte gör detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om hyresgästen vägrar flytta har hyresvärden möjlighet att ansöka om avhysning/vräkning hos kronofogdemyndigheten. Vad detta slutligen medför i praktiken är att hyresgästen får ett brev från kronofogdemyndigheten med angivet datum då vräkning kommer att ske. Lägenheten kommer att på angivet datum besökas av hyresvärden och kronofogdemyndigheten och hyresgästens lösöre kommer att flyttas och magasineras av kronofogdemyndigheten. Kostnaderna för flytten och flyttstäd etc. kommer eventuellt att bekostas av hyresgästen.

Vänligen,

Ronny HusseinRådgivare