Väjningsplikt gentemot cyklist på cykelbana

Vem har väjningsplikt enligt Trafikförordningen om en cyklist cyklar på en cykelbana och en annan cyklist korsar cykelbanan för det inte är någon korsning eller väg utan bara asfalterat område?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt Trafikförordningen 3 kap 18 § har fordon (även cykel) från höger företräde. Av Trafikförordningen 3 kap 59 § framgår dock att den som cyklar på en cykelbana har företräde gentemot andra fordonsförare. Alltså har cyklisten som korsar cykelbanan väjningsplikt.

Behöver du i framtiden hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Lawline RådgivareRådgivare