FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott31/07/2016

Våld eller hot mot tjänsteman

Kan det räknas som Förgripelse Mot Tjänsteman att försöka ta batongen från en Polis/Ordningsvakt/Väktare?

Eller finns det ett separat straff för denna handling?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om vilka handlingar som är brottsliga finns i Brottsbalken, den hittar du här.

Brottet förgripelse mot tjänsteman finns i Brottsbalkens 17 kap. 2§ och tar främst sikte på situationer där en gärningsman på något sätt hindrar tjänstemannen i sin yrkesutövning genom psykiska medel. Exempelvis genom psykiskt lidande eller ekonomisk skada.

Den situation du beskriver skulle kanske snarare passa bättre in på brottet våld eller hot mot tjänsteman som beskrivs i Brottsbalkens 17 kap. 1§. För att det ska räknas som att en gärningsman utövat våld mot en tjänsteman räcker det generellt att gärningsmannen till exempel hållit fast tjänstemannen. Att försöka ta batongen från en polis eller liknande skulle alltså också kunna räknas som våld mot tjänsteman beroende på hur gärningsmannen försöker ta batongen.

Hoppas att detta var svar på din fråga!

Vänligen,

Cecilia SikströmRådgivare