Vållande till annans död, självmord.

Om man har sagt nedtryckande saker till en person och om personen i fråga sen går och tar sitt liv, kan man dömas för vållande av annans död pga oaktsamhet då?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Vållande till annans död regleras i brottsbalken(BrB) 3 kap 7 §. Gärningsmannen ska genom oaktsamhet ha orsakat dödsfallet.

Det finns således två rekvisit som måste vara uppfyllda för att någon ska hållas ansvarig enligt 3:7. Dels att gärningsmannen(GM) i sitt handlande har varit oaktsam. Samt att GM genom sin oaktsamhet har orsakat dödsfallet.

Först och främst uppkommer ett problem med att avgöra om någon har orsakat att någon annan begår självmord. Det kan finnas en mängd olika anledningar till varför någon tar livet av sig och det kan därför vara svårt att peka ut en viss händelse som orsakande. Att säga nedtryckande saker till en viss person kan självklart spela en roll i en persons val att ta livet av sig men orsakssambandet torde vara väldigt svårt att visa.

Om det dock går att bevisa att mobbingen har varit en direkt orsak för självmordet är nästa steg i bedömningen att avgöra om mobbaren har varit oaktsam i sitt handlande. För att hållas ansvarig enligt 3:7 måste ju det orsakande handlandet i sig ha varit oaktsamt.

Vid en oaktsamhetsbedömning tittar man bl.a. på om GM insåg att det fanns en risk för att hans handlande kunde resultera i den följd som har inträffat. Om GM har förstått att han genom att säga nedtryckande saker till en person orsakar att den tar livet av sig är kravet på oaktsamhet uppfyllt. Denna oaktsamhetsform kallas medveten oaktsamhet.

Det finns även omedveten oaktsamhet. GM har då inte insett risken för att följden (självmordet) kommer inträffa. Då bedömer man om GM borde ha förstått detta. Skulle GM insett risken om han hade gjort vad som ankommer på honom att göra? Tre delfrågor besvaras i denna bedömning.

- Vad kunde GM ha gjort för att komma till insikt om risken?
- Hade GM förmåga och tillfälle att göra detta?
- Kan det begäras av honom att han skulle ha gjort det?

Bedömningen ska göras så individuell som möjligt. Om man efter en samlad bedömning kommer fram till att GM har varit oaktsam kan han hållas ansvarig enligt 3:7.

Som jag nämnde ovan finns stora bevissvårigheter med att avgöra om mobbingen har varit direkt orsakande av självmordet. Det blir även svårt att avgöra vad GM har/borde ha insett. Om det dock går att bevisa att självmordet berodde på de nedtryckande orden och att GM har varit oaktsam kan han hållas ansvarig enligt BrB 3:7

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare