Väntetid innan kontrollavgift utfärdas

Hur lång tid efter att min parkeringsbiljet gått ut, har vakten rätt till att lägga en böterslapp? Har för mig att det är 6 minuter men är osäker.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga lagar eller dylikt som reglerar väntetid innan utfärdande av kontrollavgift. Det innebär alltså att parkeringsvakten teoretiskt sett skulle kunna utfärda kontrollavgift direkt. Men, precis som du skriver, brukar det ändå finnas interna regler hos parkeringsbolagen som säger att parkeringsvakten ska vänta 5-10 minuter. Detta av praktiska skäl då en bil givetvis inte är felaktigt parkerad under tiden som föraren löser en parkeringsbiljett. Om en bil är felaktigt parkerad på ett ställe där det råder förbud att stanna brukar dock kontrollavgiften utfärdas omedelbart.

Hoppas att detta gav dig svar på din fråga!

Jenny ÅngströmRådgivare