Var anmäler jag skada gjord av vårdpersonal?

Hej jag har blivit skadad /vanvårdad av ambulanspersonal med att de tvingade i kanyl i min handled fast jag sa ifrån och har fått mycket märken och svullnad värk mm efter detta

Det skedde i akuttransport till Falu lasarett November 2017. Har anmält men de bryr sig inte.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Har du synpunkter eller klagomål på vården kan du i första hand vända dig till mottagningen där du blivit behandlad. Har något gått fel i vården är vårdgivaren skyldig att utreda vad som har hänt och att vidta åtgärder för att det inte ska inträffa igen. Är du inte nöjd med personalens förklaring eller bemötande kan du vända dig till verksamhetschefen vid den vårdinrättning där du har blivit behandlad. I andra hand kan du vända dig till IVO (inspektionen för vård och omsorg). Därefter beslutar IVO om de ska anmäla händelsen som brottslig till polisen. Om IVO bedömer vårdpersonalen som olämplig i sitt yrke gör IVO en anmälan till HSAN som gör en separat utredning om repressalier mot vårdpersonalen såsom avstängning eller indragen legitimation. Detta är en enklare väg än att själv göra en polisanmälan.

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare