Var måste parkeringsbiljett och parkeringsskiva vara placerade?

i Danmark Tyskland osv måste P skivan placeras på insidan i högra sida vad gäller i Sverige ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 3 kap. 49a § 2 st. p. 2 trafikförordningen (1998:1276), ska en parkeringsbiljett placeras framtill i eller, om detta inte är möjligt, på fordonet. Tidsangivelser eller andra uppgifter om att villkoren för parkeringen är uppfyllda ska vara väl synliga och läsbara utifrån.

Enligt 3 kap. 49a § 2 st. p. 3 trafikförordningen ska en parkeringsskiva placeras framtill i eller, om detta inte är möjligt, på fordonet med tidsangivelsen väl synlig och läsbar utifrån.

I rättsfallet NJA 2014 s. 755 fastställde domstolen, att en parkeringsskiva eller motsvarande till och med kan placeras i någon av de främre dörrarna på ett fordon, så länge parkeringsskivan eller motsvarande är väl synlig.

Slutsats

Det finns alltså inte något specifikt krav på var giltig biljett eller parkeringsskiva ska vara placerad, enbart att dessa ska vara väl synliga.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare