FrågaAVTALSRÄTTGåva22/07/2017

värdera fastighet som ges i gåva

Krävs det att en värdering görs i samband med överlåtelse av fastighet genom gåva? Varför i så fall? Till saken hör att jag är enda barn till min mor som avser ge mig gåvan.

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

Nej det krävs inte att någon värdering görs i samband med överlåtelse av fastighet genom gåva. Förr kunde det krävas en värdering eftersom det fram tills 1 januari 2005 fanns något som kallades för gåvoskatt vilket också motiverade ett eventuellt krav på värdering.

Kom bara ihåg att det vid överlåtelse av fastighet genom gåva krävs ett skriftligt gåvobrev som ska innehålla vem som är gåvogivare respektive gåvotagare. Gåvobrevet skall även undertecknas av båda dessa nyss nämnda personer. Du skall sedan som mottagare av gåvan söka lagfart för fastigheten inom 3 månader.

Jag hoppas att jag har hjälpt dig och ifall du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på info@lawline.se och vill du ha hjälp med att skriva ett gåvobrev kan du hitta information här:

http://lawline.se/avtal/gavobrev

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare