FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag04/07/2017

Värdera och sälja onoterade aktier

Hej,

Jag äger aktier i ett bolag som jag tidigare jobbade på sen flera år tillbaka. Som anställd blev vi erbjudna att köpa aktier i bolaget, och jag var ena v dem som gjorde detta. Bolaget hade som avsikt att börsnotera sig efter 2-3 år, och insatsen skulle därmed "frias" och man hade möjlighet att plocka ut eventuell vinst.

Dock genomfördes aldrig planen och nu har det gått ganska många år. Bolaget är fortfarande inte börsnoterat, men man har som plan att "sälja" och börsnotera i framtiden", som jag fått som svar.

Jag vill dock sälja mina aktier redan nu, då jag väntat länge nog. Hur går jag tillväga om jag vill sälja innan börsnotering, och hur samt vem värderar dessa aktier för att jag ska få ett rättvist marknadsvärde på dessa?

Behöver jag ta hjälp av jurist/advokat i frågan för att för att frigöra mina aktier?

Vänliga hälsningar,

//Cecilia

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

En faktor som kommer att påverka din ekonomi vid försäljningen av aktierna är om du äger aktier i ett fåmansbolag eller inte, således rekommenderar jag dig att ta reda på det.

Aktieförsäljning i ett privat bolag är helt och hållet privat, det har inget att göra med att sälja aktier på börsen där aktierna är upptagna på en "offentlig marknad" som alla har tillgång till. För att kunna värdera aktierna och få fram deras marknadsvärde så måste du göra en företagsvärdering och sen bryta ut hur mycket din del är värd, men framförallt så fastställs priset mellan köpare och säljare.

Olika värderingsmetoder ger olika värden, därför kan det vara en idé att göra ett par stycken för att få fram ett medelvärde av dina aktier. Företagsmäklare, revisorer och jurister kan genomföra företagsvärderingar utifrån de vanligaste metoderna; substansvärdering – skillnaden mellan företagets tillgångar och skulder; avkastningsvärdering – baseras på det genomsnittliga resultatet från de senaste 2-3 åren och involverar en delgissningar till skillnad från förstnämnda metod; marknadsvärdering – företaget värderas till det pris marknaden historiskt sett är villig att betala för ett liknande företag; likvidationsvärdering – "slaktvärdet" av företaget, vilket är vad alla tillgångarna är värda om förtaget skulle behöva likvideras.

Problemet med att sälja onoterade aktier är att du kanske inte alltid hittar en köpare eftersom det kanske inte finns någon som är villiga att köpa direkt. Vidare, även om du har ett pris som du vill sälja för är det inte säkert att du hittar någon som vill köpa för det här priset och som tidigare nämnt så är försäljning av onoterade aktier precis som att sälja vilken annan vara som helst när det kommer till att bestämma priset – det är säljare och köpare som kommer överens om priset. Det finns plattformer på nätet som säljer och köper onoterade aktier, var alltid försiktig och undersök avgifter och trovärdighet innan du registrerar dig.

Sammanfattningsvis så kan du kontakta en företagsmäklare, jurist eller revisor för att få en företagsvärdering gjord och därmed få ett pris på hur mycket dina aktier är värda för att senare sälja de till en villig köpare.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare