FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/11/2015

Värdering av aktier vid bodelning?

vid bodelning löste jag ut min maka med halva aktievärdet sen sålde jag samtliga aktier,skall jag skatta för hela försäljningsvärdet? eller skall man dela.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid bodelningen bör vid värderingen av aktierna den latenta kapitalvinstskatten ta tagits i beaktande och därmed påverkat värderingen av aktierna. Du har således blivit kompenserad av din maka avseende framtida beskattning av aktierna.

Detta medför alltså att vid en försäljning av aktierna kommer enbart du beskattas på den vinst som du gjort på aktierna.

Jag hoppas detta var svar på din fråga, annars får du gärna kontakta oss på Lawline igen.

Vänligen,

Robert LindströmRådgivare