FrågaFAMILJERÄTTBodelning01/03/2017

Värdering av egendom inför bodelning

Vi har bestämt oss för att skilja oss och i dagsläget sitter vi med en relativt nyinköpt lägenhet för 1,4 miljoner samt ett hus under renovering. Huset är köpt under 2015 och kostade då 1,7 milj. Våra totala skulder är 2,9 miljoner. Exmannen är höginkomsttagare och vill renovera huset och "köpa ut" mig medan jag vill behålla lägenheten och "köpa ut" honom. Hur skulle detta fungera i praktiken?

Lawline svarar

Hej och tack för att du hör av dig till oss på Lawline!

Regler om bodelning finns i äktenskapsbalken (1987:230).

När ett äktenskap upplöses ska makarnas egendom fördelas genom dem genom bodelning (https://lagen.nu/1987:230#K9P1S1). Bodelningen reglerar hur era ägandeförhållanden kommer se ut framöver, och kommer alltså att reglera vem som får vad i och med bodelningen.

Det finns ingen lag som reglerar hur värderingen av egendom ska göras, och det råder full avtalsfrihet mellan makarna. Det enklaste är alltså att ni genomför en bodelning och värderar bostäderna till de priserna som passar er med tanke på era avsikter att "köpa ut varandra".

Jag hoppas du blir nöjd med du blev nöjd med svaret!

Med vänlig hälsning,

Alfred WittboldtRådgivare