Värdering av kvarlåtenskap

Är det viktigt att "rätt" värde av en bil tas upp i en bouppteckning? Eller är det "brukligt" att den värderas hos bilfirma först vid arvskifte?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Vanligtvis används marknadsvärdet då en bouppteckningen upprättas. Men dödsbodelägarna är inte bundna av detta värde och kan, om de kommer överens, bestämma ett annat värde. Exempelvis kan värdet på bilen ha förändrats mellan förrättningen av bouppteckningen och arvskiftet. Dödsbodelägarna kan då komma överens om att värdet på bilen vid arvskiftet ska användas. Ett sätt att uppskatta värdet på en bil är hos bilfirmor, detta är dock inget krav och som sagt kan dödsbodelägare bestämma värdet på bilen.

Hoppas att svaret var till hjälp. Du är välkommen att kontakta Lawline igen för fler frågor.

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare