FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt17/06/2016

Vårdnad av barn - barnets bästa

Hej! Jag är gift med en man som har barn tillsammans med en annan kvinna ovh dom har delad vårdnad, alltså vi har barnen hemma hos oss varannan vecka. Jag och min man har blivit utredda och godkända för att bli familjehem. Vi ska ta emot ensamkommande barn hemma hos oss. Vi har pratat med min mans föredetta om det här och hon säger att vi utsätter barnen för en risk eftersomvi inte känner den vi tar emot. Hon är rädd att denne kommer att göra illa hennes barn och säger att hon ska göra allt för att vi inte ska få hem dom. Kan hon göra någonting åt detta? Vi är oerhört oroliga och har verkligen sett fram emot detta och barnen med. Vi har umgåtts med andra familjer som är familjehem och barnen har umgåtts med dessa barn också och det har aldrig varit någonting.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna kring vårdnad av barn finns i föräldrabalken (FB), 6 kap. I 6:1 FB framgår att barn ska ha rätt till en god fostran, trygghet och omvårdnad. I 6:2 FB stadgas att den som har vårdnaden om barnet ska se till att de barnets behov tillgodoses samt ansvara över dess tillsyn. 6:2a FB fastställer grundbulten i frågor rörande vårdnad och umgänge med barn, nämligen att man alltid ska se till barnets bästa. Det innefattar, barnets vilja, barnets behov av en nära kontakt med båda föräldrarna och skydd mot risker att utsättas för övergrepp.

Att ni blir ett familjehem för ett ensamkommande barn skulle inte påverka situationen vad gäller umgänget eller vårdnaden av din mans biologiska barn, detta så länge hans biologiska barn får de behov tillgodosedda som denne behöver.

Det din mans ex-kvinna kan tänkas göra är att ansöka om ensam vårdnad, och med begränsat umgänge för er. Men då barnets bästa är att barnet har en nära kontakt med båda sina föräldrar, samt att man ska lyssna till vad barnet vill, så har jag jättesvårt att se att ett sådant försök skulle kunna gå igenom och förändra situationen.

Jag hoppas att du är nöjd med mitt svar och känner att du har fått svar på det du frågade efter. Har du ytterligare frågor är det bara att du återkommer så hjälper vi dig vidare så gott vi kan.

Ha nu en fortsatt bra fredag och en bra helg!

Vänligen,

Anna PieschlRådgivare