Vårdnad om barn

Hej!

Jag har ensam vårdnad av mina två barn men nu vill min ex-sambo ha gemensam vårnad av ett av barnen då han anser att det förenklar hanteringen av diverse saker gällande det barnet. Kan säga att det barnet är nu 16 år och har under ca 3 år bott hos mig på heltid men har sedan dec -15 bott mestadels hos sin pappa. Dessutom vill han att sonen ska vara skriven hos honom pga att annars får han problem med sin hemförsäkring.

Jag är tveksam till dessa förändringar då jag inte vet vad de kommer innebära rent juridiskt men även praktiskt.

Kan ni hjälpa mig?

Med vänlig hälsning,

Villrådig mamma

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Själva utgångspunkten när det gäller vårdnad om barn och vårdnadstvister är att domstolen prövar frågor om umgänge, boende och vårdnad. I 6:4 i föräldrabalken (FB) framgår att om barnet står under vårdnad av endast en av föräldrarna och om föräldrarna gemensamt vill utöva vårdnaden, ska rätten på talan av dem båda besluta i enighet med denna begäran, om det inte är uppenbart att gemensam vårdnad är oförenligt med barnets bästa. (https://lagen.nu/1949:381#K6P4S1).

Vid bedömning om vårdnaden ska vara gemensam eller om den i fortsättningen bara ska anförtros till dig, ska rätten bland annat se till er förmåga att samarbeta i frågor som rör era barn. Du har i dagsläget ensam vårdnad om dina två barn. Frågor om överflyttning av vårdnaden prövas på talan av båda föräldrarna eller en av dem eller på talan av socialnämnden. (https://lagen.nu/1949:381#K6P10S1)

Du som vårdnadshavaren har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör ditt barns personliga angelägenheter. Vårdnadshavaren skall därvid i takt med barnets stigande ålder och utveckling ta allt större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål i fråga. (https://lagen.nu/1949:381#K6P11S1).

Fadern till barnet har inte rätt att få vårdnaden av barnet så länge det inte beslutas av domstol, med bland annat vägledning av socialnämden. Sammanfattningsvis är det viktigaste i denna fråga vad som är förenligt med barnets bästa. I vissa fall kan det anses vara till barnets fördel att ha båda föräldrarna som vårdnadshavare, men det finns självfallet andra faktorer som är tungt vägande när det gäller att tillgodose barnets behov av trygghet, fostran och omvårdnad. Mitt råd till dig är att ta kontakt med socialnämnden.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga.

Nathalie ByströmRådgivare