Vårdnadshavare med samarbetssvårigheter

Det gäller en vårdnadstvist då vårdnadshavarna ej kan samarbeta kring barnen. Mamman har barnen heltid och pappan umgängesrätt varannan helg. Pappan vill ha barnen varannan vecka men hon samarbetar inte kring detta . Betalar underhåll för 3 barn och hon behöver pengarna för att dra runt sina bostadskostnader. Kommer ej till avtalade möten utan avbokar hela tiden . Hur länge kan man göra så utan påföljd? Detta har nu pågått ca 3 år och han tycks kämpa i motvind . Vill inget hellre än ha sina barn . Vad är det som säger att denna mamman har rätten på sin sida att få göra så här ? Finns det ingen som helst etik och moral i detta ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Barnperspektivet

Vid vårdnadstvister ska varje enskilt fall bedömas utifrån en princip om barnet bästa samt utifrån ett barnperspektiv. Barnperspektivet innebär bland annat att domstolarna ska bedöma vilken vårdnadslösning som kan anses vara bäst för barnet, aldrig vad en förälder anser bäst eller mest rättvist.

6 kap 2 a § - Barnets bästa

Barnet bästa innehåller olika kriterier som räknas upp i 6 kap 2 a § Föräldrabalken. Lagstiftaren har ansett att en riskbedömning ska göras, vilket innebär om det finns några faktorer som tyder på att barnet har eller kan fara illa hos den ena föräldern. Det anses även ligga i barnets behov att ha kontakt med båda föräldrarna. Det är det kriteriet som talar för att barnet behöver mer umgänge med sin pappa. Samtidigt ska dessa 2 kriterier vägas in i en bedömning där man även tar hänsyn till barnet vilja i den mån som är rimligt med hänsyn till ålder och mognad. Det görs en individuell bedömning i varje enskilt fall, vilket gör det svårt att säga definitivt att barnet har rätt till mer umgänge med pappan. Barnets kontinuitet och stabilitet spelar även en roll i bedömningen.

Umgängessabotage och tillvägagångssätt

I 6 kap 15 § Föräldrabalken stadgas att barnet har en umgängesrätt till föräldern barnet inte bor med och att föräldrarna har en ömsesidig skyldighet att tillgodose den i den största möjliga mån. I detta fallet verkar mamman inte sabotera den umgängesrätt som finns överenskommen men motsäga sig att pappan vill utöka denna rätten. Jag råder denna pappan till att ansöka om samarbetssamtal i hans stadsdelsförvaltning där dessa vårdnadshavarna kan få hjälp att upprätta bindande avtal om vårdnad, boende och umgänge. Därefter, om ingen lösning kan nås eller mamman inte samarbetar, är nästa steg att lämna in stämningsansökan till tingsrätten om ytterlig umgängesrätt eller vad nu pappan känner är bäst för barnen. Att mamman motsätter sig mer umgänge än vad som är överenskommet är i sig inte olagligt men att inte medverka till samarbetssamtal kan få konsekvenser vid en bedömning av vårdnadstvist i domstol då domstolen värdesätter en vårdnadshavares vilja och förmåga att samarbeta, det är vad som är bäst för barnet.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare