Vårdnadshavares beslutanderätt

Jag är boende förälder till mitt barn på 3 år. Pappan och jag har gemensam vårdnad. Barnet är hos pappan varannan helg. Pappan vill ta med barnet på utlands resa en vecka till sommaren. Har jag rätt att neka? Jag tycker barnet är för liten å bör iaf fylla 5-6 år innan flygresa. Mvh Josefin

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt föräldrabalkens 6 kap. 11§ framgår att vårdnadshavaren har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Personliga angelägenheter kan vara val av skola och boende.

Enligt samma lag 6 kap. 13§ föreskrivs vidare att om ett barn står under vårdnad av två, ska bestämmandet i frågor gälla vårdnadshavarna tillsammans.

Att ta med sitt barn på en utlandsresa av kortare karaktär anses enligt den allmänna uppfattningen vara beslut av vardaglig karaktär, dvs. beslutet går inte under 11 och 13§§. Beslut av vardagligare karaktär kan en förälder ensamt besluta om. Gäller det däremot en längre resa och utlandsvistelse kan det däremot anses vara ett beslut av personlig angelägenhet som går under nämnda §, och beslutet ska därför fattas gemensamt.

Vid det fall att föräldern skulle ta med barnet, utan den andre förälderns samtycke kan eventuellt tyda på samarbetssvårigheter och umgängessabotage, något som kan ha betydelse om eventuell vårdnadstvist uppkommer, om du vill yrka på ensam vårdnad. Gällande mindre resor, kan en förälder med största sannolikhet utan den andre förälderns samtycke ta med barnet på en kortare utlandsresa.

Ett förslag är att ni vänder er till kommunen för eventuellt samarbetssamtal, för att få fram ett beslut och enighet i tvisten. Detta framgår av Föräldrabalkens 6 kap. 18§, och Socialtjänstelagens 5 kap. 3§.

Hoppas att svaret hjälpte dig, ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare