Vårdnadshavares bestämmanderätt

Om mamman har ensam vårdnad om barnet (4år). Kan hon då bestämma allt kring förskola osv. (Byta förskola, avsluta förskola osv).

Barnet är folkbokfört hos modern (10 mil ifrån) mig....kan man häva en folkbokföring om jag vill folkbokföra henne hos mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt 11§ Föräldrabalken föreskrivs det att den person som är vårdnadshavare ska bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Personliga angelägenheter kan vara sådant som just förskola, sjukvård och andra viktigare beslut i ett barns liv. I takt med barnets stigande ålder och utveckling ska barnets synpunkter och önskemål tas hänsyn till.

I och med att mamman i fallet är ensam vårdnadshavare har hon ensam beslutanderätt (med barnets vilja i beaktande). Angående folkbokföring har detta i faller ingen betydelse, då endast vårdnaden avgör. Vårdnadshavaren är det yttersta ansvaret för barnet.

För det fall att det är gemensam vårdnad ska beslut om skolbyte och andra personliga förhållanden beslutas gemensamt, 13§ Föräldrabalken.

Hoppas att svaret hjälpte dig, ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare