FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt14/01/2017

Vårdnadshavares skyldigheter och boendefrågor

Hej ! Har nyligen separerat och vi har två minderåriga barn tillsammans. Jag har ett arbete som innebär att jag reser väldigt mycket, så jag kan inte ha barnen varannan vecka, utan betalar underhåll för barnen.

Nu kräver barnens mor att jag skall hitta mej ett annat arbete för att jag skall kunna ha barnen varannan vecka. Kan tillägga att jag är 50+ och som arbetsmarknaden ser ut, så är nog inte jag den första de prioriterar när det gäller anställning.

Hon påstår att familjerätten tycker och kräver att jag skall hitta mig ett annat jobb, vilket jag tycker att det låter som något som hon hittar på..

Hur ligger det till egentligen ? Vad har familjerätten för befogenheter gällande detta ?

Mvh Peter

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna som rör vårdnad om barn, boende, underhåll och liknande förhållanden hittar du i föräldrabalken (FB). Du kan titta närmare på lagen här. Jag utgår från att ni har gemensam vårdnad om båda barnen i nuläget och kommer inleda med en kort redogörelse för de mer almänna reglerna med skyldigheter och rättigheter föräldrar och vårdnadshavare har. Sedan kommer jag förklara vad det betyder för dig i din situation.

Barns rättigheter och vårdnadshavares och föräldrars skyldigheter

En vårdnadshavare har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Barnets personliga angelägenheter är sådant som boende, skolgång, vård och omsorg. När ett barns föräldrar utövar vårdnaden gemensamt ska de tillsammans fatta beslut och utöva vårdnaden (FB 6:3). Alla beslut ska tas gemensamt. Utgångspunkten i vårdnaden är att alla beslut ska fattas till barnets bästa och att barn har rätt till omvårdnad, trygghet och god fostran (FB 6:1 och 6:2a). Om barnen bor hos en förälder ska de ha rätt till umgänge med den andra föräldern genom att träffas eller ha kontakt på annat sätt. Denna rätt ska båda föräldrar hjälpas åt att tillgodose (FB 6:15).

Båda föräldrar är skyldiga att svara för underhåll åt barnet och underhållsplikten ska vara skälig med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas ekonomiska förmåga (FB 7:1). Om barnen bor hos den ena föräldern ska den andra föräldern uppfylla sin underhållsplikt genom att betala underhållsbidrag (FB 7:2).

Barns boende och möjlighet att väcka talan

Om barnet står under båda föräldrars vårdnad kan de avtala om barns boende och ett sådant avtal är juridiskt giltigt om det är skriftligt och godkänt av socialnämnden (FB 6:14 a). Om båda eller en av föräldrarna begär det kan domstolen besluta var barnet ska bo.

Om en eller båda vårdnadshavare vill kan de väcka talan i domstol angående vårdnad om barnen (FB 6:6). Om vårndadshavarna har en djupare konflikt som skapar så svåra samarbetssvårigheter att de inte kan komma överens i frågor som rör barnen, så anförtror domstolen vårdanden åt en av dem, med utgångsåunkt i barnets bästa.

Angående krav om nytt arbete och familjerättens funktion

Du har alltså som förälder och vårdnadshavare en skyldighet att se till att dina barn får den omvårdnad och de resurser de behöver. Du måste också ta beslut i frågor som rör barnen, tillsammans med deras mor. Eftersom barnen bor hos sin mor, så uppfyller du din plikt genom att betala underhåll och att medverka till att du och barnen har umgänge genom att träffas eller prata på andra sätt. Det finns alltså flera sätt att uppfylla sina skyldigheter som förälder och vårdnadshavare. Exakt hur det ska ske regleras inte i lag. Du kan därför inte bli direkt skyldig att byta arbete. Med en stabil anställning har du dessutom bättre möjlighet att uppfylla dina ekonomiska skyldigheter gentemot barnen.

Familjerätten är en del av socialförvaltningen inom en kommun och deras roll är att t. ex. bistå föräldrar som behöver hjälp att komma överens i frågor som rör barnen. De erbjuder ofta rådgivning och olika former av samarbetssamtal där målet är att hjälpa föräldrarna att själva komma till en överenskommelse. De kan därför tänkas ge ändrad arbetssituation som ett förslag till lösning på en diskussion om barnens boende, men de kan inte kräva att du ska söka nytt jobb eller tvinga dig till det.

Att tänka på

Det är viktigt att föräldrar försöker hitta lösningar och kompromisser när de inte är överens för sin egen och sina barns skull. Det ingår dessutom vårdnadshavares skyldigheter. Om det inte går att nå en lösning på en konflikt kan det i värsta fall leda till så stora svårigheter att kommunicera och samarbeta i frågor som rör barnen att någon av föräldrarna väljer att väcka talan i domstol om boende eller vårdnad. Det är ofta en svår process som ofta drabbar barnen. För att undvika detta är det viktigt att båda föräldrarna verkligen försöker bidra till överenskommelser och alltid ha barnens bästa både på lång och kort sikt i åtanke.

Som jag förstår det har du inte varit i kontakt med familjerätten angående det här. Om så är fallet och om ni har svårt att ta ett gemensamt beslut i frågan, så kan en möjlighet vara att kontakta dem för att få hjälp i form av gemensamma samarbetssamtal eller liknande.

Jag hoppas att du med detta har fått svar på din fråga och att du och barnens mor kan hitta en lösning som är bra för er och era barn.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare