FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt02/05/2016

Vårdnadshavares upplysningsplikt till den andra föräldern

Jag har i cirka 8 år bott hos min pappa som har ensam vårdnad. Eftersom att min mamma var/är alkolist. Och senaste året har jag haft lite kontakt med min mamma, jag har sagt till henne att jag inte vet vad jag vill ja för kontakt med henne för att jag är osäker på hur hon är osv. Hon hävdar att hon har rätt att veta vad hon vill om mig och att min pappa är skyldig att berätta viktiga saker om mig för henne. Jag undrar om det stämmer eftersom att hon vänder och vrider på allt för att det ska låta som att hon har rätt, samtidigt så vet jag att jag inte är dum. Hon tror dock att jag är helt blind.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Svaret på din fråga regleras i 6 kapitlet i föräldrabalken(FB). Här finns alla regler om vårdnad, boende och umgänge mellan föräldrar om barn. Eftersom du skriver att din pappa har ensam vårdnad om dig är det din pappa som ensam ansvarar för dig, dina personliga förhållanden och för att ditt behov av omvårdnad, trygghet och fostran tillgodoses. Detta framgår av 6:1 FB och 6:2 andra stycket FB. För att din pappa skall kunna uppfylla sina skyldigheter som vårdnadshavare krävs många gånger att han har insyn i din skolgång, hälso- och sjukvård etc. och han har därför rätt att få veta saker om dig. Din mamma som inte är vårdnadshavare har däremot ingen rätt att få veta saker om dig eftersom hon just inte är din vårdnadshavare.

Din pappa har som vårdnadshavare en skyldighet att lämna upplysningar om dig till din mamma i den mån det behövs för att underlätta umgänge/kontakt mellan dig och din mamma. Det är dock din pappa som vårdnadshavare som bestämmer vilka upplysningar han behöver lämna till din mamma. Detta framgår av 6:15§ fjärde stycket FB.

Av 6:11 FB framgår att en vårdnadshavare skall ta allt större hänsyn till barnets vilja och önskemål ju äldre barnet blir. Beroende på din ålder och mognad har du alltså själv rätt att lägga dig i vilka uppgifter som din pappa lämnar till din mamma. Mitt råd är därför att du pratar med din pappa om detta och uttrycker vilka uppgifter du själv känner är lämpliga att dela med dig av till din mamma.

Sammanfattningsvis – din mamma har ingen rätt att få veta saker om dig eftersom hon inte är din vårdnadshavare. Din pappa har en skyldighet att lämna uppgifter om dig till din mamma för att underlätta kontakt/umgänge mellan dig och din mamma men det är alltså din pappa som bestämmer vilka uppgifter som skall lämnas. Ju äldre du blir, desto mer har du själv att säga till om angående detta.

Om du har ytterligare fundering, kommentar eller synpunkt får du gärna lämna en kommentar i kommentarsfältet nedan. Lycka till.

Isabel EkströmRådgivare