FrågaPROCESSRÄTTDomstol02/05/2017

Varför fattas beslut efter föredragande?

Jag har förstått att grunden till att vissa beslut måste fattas efter ett föredragande (av ex.vis en utredare) kommer av myndighetens beslutsordning. Ex. vid beslut om sjukersättning inom Försäkringskassan så "har beslut fattats av x efter föredragande av utredare X", likaså inom Transportstyrelsen. Var kommer detta av juridiskt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Precis som du säger fattas myndighetsbeslut efter föredragande.(Myndighetsförordningen 20§ 1 stycket) Det innebär att en föredragande jurist får i uppdrag att göra en kvalificerad rättsutredning och se till att ärendet är färdigt för avgörande. Den föredragande juristen sätter också upp förslag på hur denne tycker att ärendet borde lösas och lägger fram allt detta inför myndigheten. Genom detta får myndigheten en stadig grund att stå på när de fattar beslut i ärendet, men de är inte bundna av föredragandens förslag. Som i allt annat inom juridiken finns vissa undantag till när inte föredragande behöver ske, exempelvis om myndighetschefen behöver fatta beslut snabbt i en fråga som inte kan skjutas upp till efter att en föredragning hunnit ske. (Myndighetsförordningen 20§ 3 stycket)

Jag hoppas detta gav dig svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Emelie LövgrenRådgivare