FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/04/2017

Varför krävs exmakes medgivande vid ansökan om lagfart?

Hej jag undrar vad som gäller Vi var alltså totalt tillsammans under 7 mån / och jag blev ju Sol & Vårad.

Nu har det gått 7 år sedan detta hände och jag har träffat en ny

tjej som jag känner väl. Och vi skulle söka lagfart då säger en jurist

att vi måste ha min exfrus med givande för att hon har tydligen rätt igen

att ha bodelning. Jag Blir helt Bedrövad när ingenting gäller varken

tingsrättens beslut i ärendet att det är avskrivet/avslutat. Då vi knapt var tillsammans i 7 mån och

hon även fått ut en massa pengar så ska hon fortfarande efter 7 år det varit slut.

Vad kan jag göra jag vill inte börja igen och ha med dena människa att göra

och hon har plockat ut samanlagd under den korta tid vi var tillsammans dom 7 mån hon var hos mig 462000.

Jag vill leva mitt forsatta liv i lugn och ro och med min nya familj

Jag vill inte ge henne mer pengar jag har alldrig själv fått något i någon bodelning

eller krävt något utan, hon har medvetet gått in för att livnära sig på andra.

Och Sol & Våra godtrogna dumskallar som mig. Jag jobbar som bygnadssnickare och ligger

borta på veckorna så hon vitja min brevlåda förfalskade och plokade alla mina möbler

och sålde bort det jag haft sedan tidigare.

Vad är det som gäller för lagar???? för mig Hjälp mig vad ska jag göra.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Eftersom jag inte har all information kan jag inte svara på exakt vad som har hänt.

Till att börja med så finns regler för bodelning vid äktenskapsskillnad i äktenskapsbalkens 9-13 kapitel. En bodelning är ett avtal som ni båda skrivit under. Det här avtalet gäller om det inte blir ogiltigförklarat av en domstol.

Det skulle kunna vara så att du bara behöver styrka att din exfru inte längre har giftorätt i fastigheten. Det gör du genom att skicka en kopia på bodelningshandlingen där det framgår att du äger fastigheten. Jag skulle råda dig att ringa lantmäteriet och fråga om det är det som blivit tokigt här. Om det skulle vara något annat är du välkommen att återkomma! Om du lämnar en kommentar under den här frågan så får jag en notis om det.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare