FrågaFAMILJERÄTTGod man18/03/2018

Varför måste min dotter ha en god man och vad betyder det i praktiken att ha en god man?

Hej!

Min dotter är 28 år och har Down Syndrom. Jag har skött henne hela livet. Jag går med henne på läkarbesök, vi har aktiviteter, jag sköter räkningar osv.

Nu funderade vi på ev. daglig verksamhet så hon kan träffa andra med samma behov. Kommen kräver att vi ska ha en godman? Varför ska jag helt plötsligt ha detta? Hon har inga tillgångar förutom sin förtidspension som inte är så mycket plus bostadstillägg för att betala en del av hyran till mig. Måste vi blanda in någon annan i vårt privatliv. Borde det inte räcka med en fullmakt att jag företräder henne? Jag har agerat som ombud för henne tidigare och då har det inte varit problem. Vill gärna veta vad lagen säger. Alla fall tycker jag att det är konstigt att jag som förälder inte ska få ha ansvaret själv? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att det måste kännas konstigt att plötsligt få ett krav om att någon annan ska hantera din dotters angelägenheter. Jag ska förklara hur reglerna om god man ser ut. De finns i föräldrabalken (FB). Jag ska först försöka förklara lite om varför man har god man, vad syftet med det är och varför du som förälder inte per automatik får rätt att företräda din dotter. Svaret blir ganska långt, så du kan också hitta en kortare sammanfattning längst ner.

Möjligheten att ingå avtal och göra andra rättshandlingar kräver rättshandlingsförmåga

Inledningsvis ska jag säga något om rättshandlingsförmåga som du eventuellt redan hört talas om. I allmänhet kan man säga att för att man ska kunna genomföra rättshandlingar krävs det rättshandlingsförmåga. En rättshandling kan vara allt från att ta ett lån till att gå till en affär och köpa mat eller skriva på en fullmakt.

Rättshandlingsförmåga betyder att man har fysisk förmåga att exempelvis skriva på ett avtal, men även att man har förmåga att förstå själva rättshandlingen och göra en konsekvensbedömning och ett medvetet beslut om det är något man vill göra eller inte. Om någon genomför en rättshandling utan att ha rättshandlingsförmåga blir rättshandlingen ogiltig. En persons rättshandlingsförmåga kan vara begränsad på olika sätt. En person kan till exempel gå och handla mat själv utan problem, men inte skriva på ett avtal om ett stort lån eller köpa en väldigt dyr fastighet.

Din dotter kan behöva en god man för att kunna ingå rättsliga handlingar

Det är med anledning av det här som det kan krävas en god man. Jag är inte så insatt i Down syndrom och är säker på att det är mycket individuellt hur man fungerar och vad man kan göra självständigt. Från din beskrivning låter det som om du hjälper din dotter med ganska mycket olika saker och däribland hennes privatekonomi. Problemet med detta är att om din dotter skulle bedömas att inte ha tillräckligt stor rättshandlingsförmåga att göra en viss sak själv, så kan hon inte heller ge dig en fullmakt att göra den saken åt henne. Fullmakten är ett sätt att "låna ut" sin rättshandlingsförmåga. Det betyder att vissa saker du gör för henne som räknas som rättshandlingar kanske egentligen är juridiskt ogiltiga.

Det kan kännas underligt att man som förälder inte har möjlighet att hjälpa sitt barn med sånt här. Anledningen är dock att din dotter är myndig och att lagen syftar till att värna om hennes intressen utan att hon ska vara beroende av att det finns en förälder som sköter saker och ting. När ens barn har blivit vuxen har man inte längre någon direkt rätt att ha någon insyn eller kontroll över barnets liv.

En god mans utförande av uppdraget kontrolleras dessutom av kommunen. Det kan självklart kännas som ett intrång i ert privatliv, men syftet med det är att alla som har en god man ska skyddas från en situation där det bara är en annan person som har insyn och kontroll över deras ekonomi och eventuellt missbrukar sin position.

I praktiken behöver det inte bli problem, men det finns hela tiden en risk

Som du beskriver det verkar det ha gått ganska bra för dig att sköta din dotters angelägenheter än så länge. Eftersom din dotter säkert har rättshandlingsförmåga men som är begränsad på olika sätt kanske du har haft rätt att med en fullmakt från henne sköta vissa saker åt henne.

Det finns dock en risk att en juridisk bedömning skulle leda till att vissa saker du har gjort eller kommer göra i framtiden inte är giltiga i juridisk mening, för att din dotter inte kan ge en fullmakt för vissa saker. I praktiken uppkommer ofta problemen först i efterhand på olika sätt, men det kan få ganska stora konsekvenser för er. Dessutom kan ni stöta på situationer i framtiden när det måste finans en god man för att din dotter ska få göra olika saker.

God man utses av tingsrätten och är ofta någon anhörig

Det är domstolen som beslutar om det behövs en god man och vem den i så fall ska vara. Ingenting får beslutas utan att den som ska få god man, din dotter, tillfrågas och får berätta vad hon tänker om saken (FB 11 kap. 4 §). I samband med att domstolen beslutar om god man bestämmer de också hur stort uppdraget ska vara. Det kan vara så att en god man till exempel ska sköta alla räkningar och bankärende, eller så ska den gode mannen bara sköta viss egendom. Det kan vara begränsat till exempelvis en fastighet eller pengarna på ett visst konto (FB 11 kap. 5 §).

Domstolen ska utse en person som är rättrådig, erfaren och i övrigt lämplig. De ska helt enkelt göra en lämplighetsbedömning som går ut på att se till att den gode mannen är kompetent nog att sköta någon annans angelägenheter. Om din dotter föreslår en person själv ska den personen bli god man om personen anses lämplig (FB 11 kap. 12 §). Det finns inte något som hindrar att en familjemedlem blir god man, snarare är det ganska vanligt. Du skulle alltså kunna bli god man åt din dotter, särskilt om hon själv säger att det är det hon vill.

Sammanfattning och råd

Din dotter behöver sannolikt en god man för att hon har en delvis begränsad rättshandlingsförmåga. Om hon gör något som är rättsligt bindande (en betalning eller något avtal m.m.) kan det bli ogiltigförklarat om hon bedöms sakna tillräckligt stor förmåga. I en sån situation kan du inte heller genomföra en rättsligt bindande handling med fullmakt. I praktiken behöver det inte bli några problem, men det finns alltid en risk att det uppstår problem i efterhand eller att din dotter inte kan göra vissa saker framöver. Med en god man kommer såna handlingar alltid vara rättsligt giltiga och det är på så sätt en möjlighet att undvika olika problem. Jag rekommenderar därför er att ansöka om god man åt din dotter.

Det är vanligt att det är släktingar som utses till god man och din dotter ska få vara med i beslutsprocessen och ge uttryck för sin vilja. Det är därför inte omöjligt att du kan bli din dotters gode man om hon säger att hon vill det.

Du kan hjälpa din dotter att ansöka om god man. Det finns sannolikt en färdig blankett på er hemkommuns hemsida där du kan fylla i din dotters uppgifter. I den blanketten kan du också fylla i dig själv som förslag på god man, så kommer kommunens överförmyndare göra en lämplighetsbedömning. Utifrån vad du beskriver om din och din dotters relation ser jag inget som tyder på att du inte skulle anses vara lämplig.

Jag hoppas att jag har kunnat besvara din fråga och i kanske göra anledningen till varför man ber er att ordna en god man lite klarare. Om du har några fler frågor är du välkommen att ställa dem här.

Med vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare