Varning till hyresgäst från hyresvärd

Hej!

Kan en hyresgäst få en varning av hyresvärden för att av misstag ha kräkts över räcket på sin balkong så att det hamnat en del på grannens balkong?

Lawline svarar

Hej,
Tack för din fråga!

Utifrån din fråga är 12e kapitlet i Jordabalken (JB) tillämplig. Kapitlet behandlar hyresfrågor.
Enligt 25 § i kapitlet ska en hyresgäst vid användningen av lägenheten se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller annars försämrar deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Dessutom ska hyresgästen i övrigt göra allt för att bevara sundhet, ordning och gott skick i fastigheten. Om detta inte upprätthålls från hyresgästens sida, ska hyresvärden ge hyresgästen en tillsägelse - alltså en varning.

Alltså ter det sig utifrån lagen som att hyresvärden vid en situation som ni frågar om har haft rätt att ge ut en varning.

Hoppas att svaret hjälpt er.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare