Vart ska överklagan av Försäkringskassans beslut skickas?

Hej!

ska överklaga försäkringskassans beslut om sjukpenning till förvaltningsrätten. min fråga är om min överklagan måste gå via försäkringskassan eller om jag kan skicka direkt till förvaltningsrätten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du ska skicka din överklagan av Försäkringskassans beslut om sjukpenning till Försäkringskassan. Adressen till Försäkringskassans omprövningsenhet ska finnas i slutet av beslutet. Tänk på att din överklagan ska ha kommit in till dem inom tre veckor från den dag du fick beslutet. Försäkringskassan kollar då om din överklagan har kommit in i tid och skickar den i så fall vidare till förvaltningsrätten. (Förvaltningslagen 23 §)

Skulle du skicka din överklagan direkt till förvaltningsrätten, är den ändå godkänd om den har kommit in i tid enligt ovan. Det förvaltningsrätten däremot gör är att vidarebefordra den till Försäkringskassan (eftersom den måste gå via dem) och det bästa är alltså att du själv direkt skickar den till Försäkringskassan.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare