FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/02/2017

Vem ansvarar för hämtning och lämning vid umgänge med barn?

Överlämning av barn vid delad vårdnad?

Hej,

Undrar om det finns några riktlinjer för upphämtning och lämning av barn? Min son bor med sin mamma i Skåne medan jag bor i Göteborg och hon har ensam vårdnad, jag tänker dock att begära delad vårdnad. I nuläget hämtar och lämnar jag min son i Skåne under helgerna som jag har honom, vilket betyder jag får resa två timmar enkelresa medan hans mamma kör 30 min enkelresa. Vad jag undrar är, vad säger lagen till en mer rimlig uppdelning av resandet? Jag tycker ett ställe mitt mellan orterna skulle vara mera rimlig för överlämning av vår son. Tack för svar

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Av din fråga tolkar jag det som att du i dagsläget har umgängesrätt med ditt barn. Det åligger då föräldrarna ett gemensamt ansvar att umgänget så långt som möjligt tillgodoses, detta stadgas i Föräldrabalken 6 kap 15§. Det finns ingen uttrycklig reglering av hur eller var överlämningen ska ske så om du anser att du och barnets mamma bör arrangera överlämnandet på något annat sätt bör du främst tala med henne för att försöka komma fram till en lösning som fungerar för er båda.

Vad du kan göra är att se över hur ni delar upp kostnaderna för överlämningen. Det primära ansvaret åligger umgängesföräldern men det framkommer av 6 kap 15b§ att resekostnaderna som uppkommer till följd av att umgänget kommer till stånd ska delas mellan föräldrarna med hänsyn till vad som är skäligt i förhållande till respektives ekonomiska förmåga och övriga omständigheter. Anses det oskäligt att umgängesföräldern står för kostnaden kan en uppdelning alltså ske. Det saknas regler för exakt hur fördelningen av kostnaderna ska göras, men man kan utgå från att samma principer ska gälla som vid bestämmandet av underhållsbidrag till barnet. Reglerna för detta återfinns i 7 kap 1-4§§ FB. Vid bestämmandet av underhåll utgår man från en förälders förmåga att betala sett till nettoinkomsten och vissa lagstadgade avdrag, såsom avdrag för skälig levnadsstandard enligt 7 kap 3§ FB. Vidare delar man den ene förälderns inkomst på föräldrarnas gemensamma inkomst och får ut en andel motsvarande vad respektive förälder bör betala. Detta innebär att en förälder som helt saknar förmåga att betala inte heller kan anses skyldig att bidra till resekostnaderna.

I rättsfallet RH 1999:30 ansågs 6 kap. 15 b § FB vara tillämplig vid prövningen av om en vårdnadshavare var skyldig att skjutsa barnet till den andra föräldern vid umgänge. Domstolen skulle alltså kunna komma fram till att ena föräldern ska vidta hämtning eller avlämning med stöd av reglerna om delat kostnadsansvar för umgänge i 6 kap 15b§ FB. Detta skulle du kunna åberopa som stöd för din sak.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Erica LeufstedtRådgivare