FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt12/05/2017

Vem ansvarar för resekostnader till och från umgängesföräldern?

Hej!

Det gäller umgängesresor för barn till och från umgängesföräldern. Pojken som reser är två år, han reser till pappa som bor precis tio mil bort varje vecka. Vi har tvistat om det mesta, jag är väldigt besviken på pappan att han inte varit föräldraledig i någon vidare omfattning. Vi jobbar båda deltid 70%, jag utan ersättning av föräldraförsäkringen eftersom mina dagar är slut. Har även varit helledig och jobbat 40% före pojken kunde börja på dagis och levt delvis på lån. I dagsläget har pappan och jag ungefär samma inkomst. Bra över medelinkomst båda två. Jag har ytterligare ett barn som jag helt har ensamt ansvar för. Pappan har en vuxen dotter som aldrig bott hos honom. Innan relationen tog slut bodde pappan hos mig ca halva veckor. Min sjuåriga dotter får inte vara på fritids under tiden jag reser med sonen utan jag måste skaffa annan barnvakt eller så får hon följa med i bilen. Jag bor på landet. Pappan hävdar envist att han inte ska behöva skaffa bil utan att det istället är jag som måste backa upp och skjutsa till tåget. ( vi har ett interimistiskt beslut att jag ska lämna på tågstationen vilket jag medgett). Min fråga är, hur långt sträcker sig mitt ansvar? Jag tar ansvar för precis allt kring sonen. Förskolan, BVC, och har haft ett jättestort inkomstbortfall de första åren. Kan man hävda denna typen av omständigheter och argumentera för, såsom jag ser det, att det är det minsta man kan begära av pappan att han fixar resorna själv?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Barnet har som du säkert vet rätt till umgänge med den förälder den inte bor tillsammans med. Föräldrarna har ett gemensamt ansvar för att barnets behov att umgänge med den förälder som barnet inte bor tillsammans med tillgodoses, i detta fall pappan till din son 6 kap. 15 § FB. Utgångspunkten är att umgängesföräldern, alltså pappan, bär det primära ansvaret för kostnaderna. Däremot ska boendeföräldern, alltså du, också ta del i kostnaderna för resorna som uppkommer av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Kostnaderna ska dock vara skäliga med hänsyn till ekonomi och andra omständigheter 6 kap. 15b § FB.

En samlad bedömning görs för att fördela kostnaderna, däremot gäller att det är mer än 10 mil mellan umgänges - och boendeföräldern för att det ska aktualiseras, annars tycker man att det handlar om för små kostnader för att förhandla om. Ni har dock möjlighet att fritt avtala om kostnader er sinsemellan. Har ni dock svårigheter att komma fram till ett gemensamt beslut, kan ni vända er till socialtjänsten för att genom samarbetssamtal försöka nå enighet, 6 kap. 18 § FB. Är det därefter fortfarande svårt att komma fram till ett gemensamt beslut, kan man låta domstol avgöra.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mariam GhazaryanRådgivare