Vem är ägare till egendom

Vem är ägare av en bil som stått i en ladugård länge. Bilägaren och ägaren till ladugården har blivit oense om det.

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

Som jag förstår det så äger ena personen bilen och den andra personen är i besittning av bilen då den har stått i ladugården länge.

Det är svårt för mig att förstå problemet och vad de två hävdar. Möjligheterna är oändliga men ifall det via transportstyrelsen är den ena som är ägare till bilen och den andre inte kan visa att denne på något vis har köpt/fått eller på något annat vis erhållit rätten till fordonet så torde bilägaren ha rätt till bilen. Detta innebär dock inte att denne kan "ta tillbaka" bilen på något sätt då denne kan göra sig skyldig till självtäkt och skall således kontakta polisen på 114 14 eller på deras hemsida så att dem kan beslagta bilen och ge tillbaka den.

Jag rekommenderar bilägaren att boka tid med en av våra jurister för att på så vis gå igenom just dennes fall och få hjälp att få tillbaka bilen. Detta kan ni göra här på hemsidan eller genom att kontakta oss på info@lawline.se.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare