Vem ärver arvslotten när en bröstarvinge gått bort?

Hej. Min fråga är den här:

Ärver man arvslotten från en bortgången förälder?

Dvs min mormor är fortfarande i livet. Hon har ytterligare två barn.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om arv finns i Ärvdabalken, den hittar du här.

Som jag uppfattar din fråga så undrar du om ett barn till en bortgången förälder kan ärva i förälderns ställe när mormodern går bort.

När en person går bort ska normalt personens barn (bröstarvingarna) ärva all den bortgångna personens egendom. Barnen ska då ärva lika stor del av egendomen vardera. Det framgår av Ärvdabalkens 2 kapitel 1§ 1 och 2 stycket. Av 2 stycket i Ärvdabalkens 2 kap. 1§ framgår även att om något av barnen har avlidit så tillfaller den arvslotten hans eller hennes barn istället.

I ditt fall innebär det alltså att din mormors tre barn som huvudregel ska ärva en tredjedel var av mormoderns egendom när hon går bort. Är något av din mormors barn avliden när mormodern dör så går det avlidna barnets arvslott vidare ner till hans/hennes barn (dvs. mormoderns barnbarn) som då får ärva i det barnets ställe.

Svaret på din fråga är alltså ja, du kan ärva arvslotten från en bortgången förälder.

Hoppas att detta var svar på din fråga!

Vänligen,

Cecilia SikströmRådgivare