Vem ärver bröstarvinge eller allmänna arvsfonden?

Om en ogift man dör och det endast finns en bröstarvinge kvar, får den här personen allt av arvet eller går 50% av kvarlåtenskapen till allmänna arvsfonden? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga. Reglerna kring arv hittar du i ärvdabalken (ÄB). Den hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Jag tolkar frågan på följande sätt: den ogifta mannen har aldrig varit gift och det finns endast ett barn till honom. Det har alltså inte funnits några andra barn till den ogifta mannen som avlidit innan honom.

Arvet

Om min ovan stipulerade tolkning stämmer kommer bröstarvingen att ärva allt ÄB 2:1. Allmänna arvsfonden ärver endast om det inte finns några arvingar ÄB 5:1.

Summering

Det är alltså bröstarvingen som ärver allt. Slutsatsen kan dock komma att ändras om min tolkning av din fråga inte är korrekt. Om det är så eller om du undrar över något annat är du hjärtligt välkommen att höra av dig igen!

Bästa hälsningar

Mattias OlssonRådgivare