Vem ärver efter avliden mor?

Hej !

Anna och Anders är gifta och har 2 barn , men Anna har även ett barn sedan tidigare.

Dom bor inte tillsammans så dom har då ett hus var .

Anna går bort å har då en ny bil samt livförsäkringar som löser ut.

Vem får vad ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Då Anna och Anders var gifta måste det först göras en bodelning mellan dessa parter. Först efter att man räknat ut hur mycket tillgångar Anna hade i enskild egendom + gemensam egendom kan arvet börja fördelas.
Då Anna och Anders var gifta ska all kvarlåtenskap, enligt 3 kap 1 § ÄB, tillfalla den efterlevande maken Anders. Ett undantag till detta är dock ifall den avlidne har ett särkullbarn, som inte är bröstarvinge till den efterlevande maken. Annas särkullbarn ska då utfå sin del av arvet direkt. Detta förutsatt att Annas särkullbarn inte har avsagt sig rätten till sitt arv enligt 3 kap 9 §. Anna och Anders två gemensamma barn erhåller inte sin del av Annas arv förrän Anders har avlidit.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare