Vem ärver efter min avlidne mans faster?

Min man är avliden och vi har två gemensamma barn. Han har en bror kvar i livet samt en faster utan bröstarvingar eller make, dvs min avlidne mans pappas syster. När hon avlider, ärver då mina barn henne ( deras gammelfaster) och går in i sin pappas ställe (han är ju syskonbarn och de är syskonbarns barn). Eller ärver min avlidne mans bror allt efter deras faster och mina barn anses för avlägsna? Är osäker på om de ingår i tredje arvsklassen? Deras farbror vill nu att den gamla fastern skall ge hela sin fastighet med tillhörande mark till honom som gåva och jag är osäker på om mina barn i så fall mister eventuellt framtida arv - förutsatt att inget testamente finns.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

När din avlidne mans faster går bort så går arvet till hennes föräldrar eftersom hon inte har bröstarvingar eller make. Om hennes föräldrar inte är vid liv så ska arvet gå till hennes syskon, dvs. din mans far. Lever inte din mans far (eller andra syskon) heller när fastern går bort så ska syskonbarnen till fastern ärva, dvs. din man och hans bror. Eftersom din man har gått bort så ska hans del av fasterns arv gå till era barn, förutsatt att det inte finns något testamente. Detta framgår av 2 kap. 2 § Ärvdabalken.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare