Vem ärver enskild egendom?

Hej.

Arvsrätt gällande Enskild egendom.

Min make har fått ut sin del på 25 % vid en försäljning av egendom. Denna del var Enskild egendom.

För dessa pengar köptes en annan egendom där vi står på 50% var, vi är gifta med gemensamma barn.

Om maken avlider, ärver då barnen hans del som var egen egendom, eller ärver jag som äkta maka.

Kan barnen kräva ut något medan någon av oss föräldrar är i livet.

Kan någonsin den enskilda egendomen gå tillbaka till makens föräldrar?

Vi känner inte till eller har sett några skrivna papper, det nämns inte öppet.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Jag tolkar din fråga som att det bara är den enskilda egendomen du undrar över, att ni bara har gemensamma barn och att inget testamente finns. En av dina frågor är om egendomen kan gå tillbaka till makens föräldrar. Jag tolkar denna frågeställning som att den enskilda egendomen varit en gåva från dina svärföräldrar till din make med förbehåll att den ska vara enskild.

Vad händer om man köper annan egendom med pengar som är enskild egendom?
Regler om enskild egendom finns i äktenskapsbalken. När man köper annan egendom med pengar man fått efter man sålt enskild egendom ska som huvudregel även den nya egendomen vara enskild egendom. (7 kap. 2§ 6 punkten äktenskapsbalken). Detta kallas för surrogat-egendom. Detta gäller om ingenting annat avtalats när egendomen blev enskild. Eftersom din make fått egendomen genom gåva kan sådant ha avtalats i ett gåvobrev. Du skriver själv att ni inte hittar några papper, så jag antar att inget annat avtalats. Det faktum att ni står 50% var på den nyligen köpta egendomen spelar alltså ingen roll – den är din makes enskilda egendom ändå.

Vem ärver den enskilda egendomen vid dödsfall?
Regler om bodelning finns i äktenskapsbalken och regler om arv finns i ärvdabalken. Om din make avlider upplöses ert äktenskap och en bodelning ska ske. (1 kap. 5§ och 9 kap. 1§ äktenskapsbalken) I bodelningen ska ert giftorättsgods ingå, medan din makes enskilda egendom hålls utanför bodelningen. (10 kap. 1§ äktenskapsbalken) Du kan alltså inte få den enskilda egendomen genom bodelning.

Eftersom ni är gifta med gemensamma barn har du rätt att få ut arvet efter din make. (3 kap. 1§ ärvdabalken) Det är alltså du som ärver den enskilda egendomen före dina barn. Era gemensamma barns arv skjuts därför upp och de har inte rätt att få ut arvet efter din make så länge du är i livet. Barnen har dock rätt till efterarv när du går bort. (3 kap. 2§ ärvdabalken)

Kan den enskilda egendomen gå tillbaka till makens föräldrar?
Regler om gåvor finns i gåvolagen. Om jag tolkar din fråga rätt och den enskilda egendomen var en gåva från din makes föräldrar till din make uppkommer frågan om dina svärföräldrar kan kräva tillbaka den. Gåvan fullbordades när din make fick den av sina föräldrar och är därför bindande. ( och 2§ Gåvolagen) Eftersom den är bindande har dina svärföräldrar ingen rättslig möjlighet att ta tillbaka gåvan. För att hans föräldrar ska få egendomen krävs att din make testamenterar den till dem.

Sammanfattningsvis
- Din makes enskilda egendom förblir enskild egendom även om ni sålt den och köpt annat för pengarna.
- Eftersom ni bara har gemensamma barn ärver du i egenskap av make när din make dött och era barn har ingen möjlighet att få ut sitt arv så länge du är i livet.
- Dina svärföräldrar kan inte kräva tillbaka gåvan.

Jag hoppas detta gav dig svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Emelie LövgrenRådgivare