Vem ärver min mans faster när hon gått bort, jag eller mina barn?

Min man är död och min fråga är vem som nu ärver min mans faster när hon gått bort. Jag eller mina barn?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår i mitt svar från att fastern inte har skrivit något testamente, vilket skulle gå före arvsordningen i ärvdabalken.

Vem har rätt att ärva?

Den första arvsklassen och de som har rätt att ärva i först hand är fasterns bröstarvingar (2 kap. 1 § ärvdabalken). Bröstarvingar är fasterns barn, eller om de är döda, fasterns barnbarn. Har inte fastern några barn eller barnbarn, går arvsrätten istället till personerna i andra arvsklassen.

Den andra arvsklassen är fasterns föräldrar. Om båda föräldrarna är döda har fasterns syskon rätt att ärva. I det fall alla fasterns syskon är bortgångna, ärver fasterns syskonbarn, det vill säga, din mans eventuella syskon. (2 kap. 2 § ärvdabalken).

Finns inte några av fasterns syskonbarn, ärver istället dennes far- och morföräldrar (2 kap. 3 § ärvdabalken).

Varken du eller dina barn kan sålunda ärva fastern, förutsatt att hon inte testamenterat till någon av er.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare