Vem ärver när ena bröstarvingen är avliden?

Min far har avlidit o vi ska på boupptäckning. Han o hans nya fru har skrivit testamente men jag har godkänt med förbehåll med laglott.

Min tanke är nu att min bror inte är upptagen i testamentet. Han är avliden för många år sedan samt har inga arvingar. Ska hans del bara försvinna?

Har jag rätt att få hans del?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

I ärvdabalken anges att barn ska ärva sina föräldrar, och att arvet ska delas lika mellan barnen (2 kap. 1 §). Om något av barnen har avlidit före sin förälder ska dess barn ta sin förälders del, i ert fall har din bror inga barn som kan ärva hans del.

En förutsättning för att gå vidare till nästa arvsklass är att det inte finns några bröstarvingar alls (2 kap. 2 §). Det innebär att du är den enda arvingen efter din far. Du kommer inte få din brors del som hans barn skulle fått, utan du är helt enkelt den enda arvingen och din arvslott är hela din pappas kvarlåtenskap (efter bodelningen är klar).

Det innebär att din laglott blir hälften av din pappas kvarlåtenskap (7 kap. 1 §), och det är vad du har rätt att få ut om resten är testamenterat till någon annan.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare