Vem bestämmer och fattar beslut om skatter?

Kan kommun bestämma om progressiv skatt? Eller besluta om att inte ta ut skatt eller återbetala skatt på inkomster upp till 11.000/mån bruttoinkomst (fattigdomsgränsen enligt EU).

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

I regeringsformen (1974:152) 1 kap 4 § 2 st. kan vi läsa att det enbart är riksdagen som får stifta lag i Sverige, besluta om skatt till staten och bestämma hur statens medel ska användas. Vi kan även läsa i regeringsformen 8 kap 3 § 1 st. 2 p. och regeringsformen 8 kap 7 § 2 st. att riksdagen inte ens får bemyndiga regeringen att fatta beslut eller bestämma över skatter.

I regeringsformen 8 kap 2 § 3 p. kan vi utläsa att föreskrifter som avser den kommunala beskattningen ska beslutas genom lag. Dvs. för att kommunen överhuvudtaget ska ha rätt att besluta om kommunalskatt så måste det framgå i någon lagstiftning. Kommuner har rätt att besluta om kommunalskatten och dess storlek, de har rätt att besluta om att inte ta ut skatt eller återbetala skatt på inkomster som är upp till 11 000 kr/mån (grundavdrag). Detta framgår av regeringsformen 14 kap 4 § samt inkomstskattelagen (1999:1229) 1 kap 5 § 3 st.

När det gäller skatt så får en kommun också fatta beslut om skatt som syftar till att reglera trafikförhållanden i kommunen, se regeringsformen 8 kap 9 § 2 p.

Med det sagt så är svaret på din fråga att enbart riksdagen kan fatta beslut om skatter i Sverige. Riksdagen ska i deras beslut ta hänsyn till EU-rätten. Myndigheter, kommuner och enskilda är i sin tur tvungna att följa riksdagens beslut. Kommuner har dock rätt att besluta om kommunalskatt.

Sverige har idag progressiv skatt på alla inkomster som härrör ifrån en anställning, uppdrag eller liknande. Kommunen får inte besluta om progressiv skatt. När kommunen beslutar om kommunalskatt så beslutar de om "plattskatt".

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare