Vem betalar rättegångskostnaderna i ett brottmål utan enskild målsägande där talan förs av åklagare när den tilltalade fälls för brottet?

Hej.

Jag fick ett strafföreläggande gällande sjöfylleri(0.32 promille) . Fick 40 dagsböter för brottet.

Har överklagat och fått en STÄMNING och KALLELSE åter och skall på huvudförhandling utan försvarare. Har en film som jag tror kan "fria" mig.

Om jag förlorar, är det jag som bekostar rättegångskostnaderna eller är det max 40 dagsböter som gäller?

Fick ont i magen när det står STÄMNING.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du om du kan bli skyldig att betala Statens rättegångskostnader om du skulle bli fälld för brottet.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Du behöver sannolikt sett inte betala några rättegångskostnader.

Ska du betala rättegångskostnaderna om du förlorar?

Rättegångskostnaderna fördelas på ett särskilt sätt när man åtalas av en åklagare. Det är inte som i tvister mellan enskilda där den förlorande parten som huvudregel ersätter alla kostnaderna för motparten.

Om du skulle fällas för brottet, så kan du egentligen bara tvingas att betala följande kostnader (31:1 rättegångsbalken):

1. Det Staten har betalat för din offentliga försvarare.

2. Kostnaden för att hämta dig till rätten.

3. Kostnaden för blodprovstagning, blodundersökning, urinprovstagning och urinundersökning av dig till utredning av ditt brott.

Som jag förstår det är varken den första eller den andra punkten relevant för dig. Jag kan inte säga något om den tredje punkten, men jag gissar att inte heller den är relevant för dig

Därför kommer du sannolikt sett inte behöva betala några rättegångskostnader.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med rättegångskostnader i brottmål är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare