Vem blir arvinge efter barnlöst par?

Om en part i ett äldre par utan barn avlider.

Vem blir då arvinge vid en bouppteckning?

Båda parterna har syskon varav några är döda med efterlevande barn.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag utgår i mitt svar ifrån att paret är ogift, och eftersom att det är ett äldre par så utgår jag vidare ifrån att deras föräldrar är döda, men om inte det är fallet så är det föräldrarna som är arvingar (2 kap 2 § 1 stycket ärvdabalken). Är bägge föräldrarna avlidna så ärver däremot ens syskon. Om ett av flera syskon är avlidna så träder syskonets barn i dess ställe (2 kap 2 § 2 stycket ärvdabalken).

Så arvinge blir därmed efterlevande syskon, och i de fall några syskon är döda, deras efterlevande barn.

Jag hoppas att du känner att du fått ett tydligt svar på din fråga, om det är något du undrar över eller har en annan fråga är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Ronja WestlinRådgivare