Vem får arvet efter min morbror?

Min morbror har gått bort. Han har inga föräldrar eller syskon i livet, inga barn och hans maka gick bort för 9 år sedan. Vem ärver honom? Är det vi syskonbarn eller kliver någon från hans avlidna maka in och blir arvingar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I ärvdabalken regleras arvsordningen och där finns också svaret på din fråga. Om det inte finns några barn till den avlidne så ska dennes föräldrar ärva honom med hälften var och finns det inga föräldrar i livet så ärver istället syskonen, https://lagen.nu/1958:637#K2P2S2. Syskonen delar då på sina föräldrars halvor av arvet, om syskonen är helsyskon med den avlidne så skapar detta inte så stora problem eftersom arvet då delas lika på hur många syskon det finns. Skulle det däremot finnas halvsyskon så är det värt att ta med i beräkningen att denna inte ärver lika mycket. Halvsyskonet ärver då bara av den gemensamma föräldern som denne hade med den avlidne, https://lagen.nu/1958:637#K2P2S3. Alltså, om fadern ärver 1/2 av arvet och han har 3 barn så delas faderns arv på 3 och således kommer halvsyskonet att ärva endast 1/6 av arvet medan helsyskonen också ärver moderns del. Om vi antar att alla syskon är helsyskon i ditt fall så träder de avlidna syskonets barn in i dennes ställe.

Finns det inga syskon i livet så ärver alltså syskonbarnen. Exempel på hur arvet räknas ut, finns det 2 syskon till den avlidne delas arvet lika mellan dem. Sedan delar syskonens barn lika på deras förälders del. Alltså, har syskonet 3 barn delas dennes halva på 3, syskonbarnet ärver då 1/6 av det totala arvet. Om det andra syskonet endast har 2 barn så delas det syskonets del på 2, de barnen får alltså 1/4 av det totala arvet.

Angående din morbrors avlidna maka så har inte hennes arvingar rätt till arv efter din morbror. Endast i det fall att din morbror behöll en del av deras arv efter makan i sin ägo har de rätt till efterarv, men om bodelningen och arvsskiftet är gjort och tillgångarna utdelats rätt så finns inget av hennes arv kvar hos er morbror. Ett exempel på när hennes arvingar kan ha rätt till arv är när ett av hennes barn, särkullsbarn, har avstått sin del av arvet till förmån för den kvarlevande maken. Detta barn har då rätt till efterarv.

Sammanfattningsvis: det är syskonbarnen som ärver om varken barn, föräldrar eller syskon till den avlidne finns i livet. Makans arvingar har bara rätt till arv om det fortfarande finns delar av hennes egendom kvar hos den avlidne, exempelvis om ett särkullsbarn avstått sitt arv.

Hoppas att du har fått svar på din fråga,

Med vänliga hälsningar

Sara ElleforsRådgivare