Vem får vara försvarare i Lettland?

Hej!

jag är man 28 år läkarstudent (CSN LÅN), får jag representera en vän i Riga, han är åtalad för misshandel mot någon som är åtalad för misshandel mot en vän har skadats. Jag var aldrig inblandad i misshandeln

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt svensk rätt får man i brottmål, enligt 21 kap. rättegångsbalken, försvara sig själv eller en vän. I brottmål ska dock ofta en offentlig försvarare, som nästan undantagslöst måste vara advokat, förordnas. Huruvida detta gäller för lettisk rätt kan vi dessvärre inte besvara.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare