Vem finns med i belastningsregister och misstankeregister?

Hej

Jag var anklagad för ett brott, som inte skedde, samt att hen tog tillbaka anmälan några timmar senare. alltså inte dömd för något.

nu vill jag adoptera min X-sambos son som har funnits i mitt liv sen han var väldigt liten. Kan detta på något sätt sätta stopp för att jag skall kunna adoptera min son? Familjerättsbyrån i sin utredning begär registerutdrag från kriminalregister? men man är väl inte med där om man inte är dömd? mitt x menar att det finns ett misstankeregister.

Hoppas jag gjort mig tydlig

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I belastningsregistret finns uppgifter om personer som dömts i domstol för brott. Där finns också uppgifter om personer som har fått ordningsböter, strafföreläggande, eller som av åklagare fått åtalsunderlåtelse (3 § lagen om belastningsregister).

I misstankeregistret finns uppgifter om den som enligt förundersökningsledares bedömning har varit skäligen misstänkt för ett brott (3 § lagen om misstankeregister). Det krävs alltså att en förundersökning har startats för att utreda ett misstänkt brott och att det funnits konkreta omständigheter som pekar på att personen ifråga kan ha begått det. Är man skäligen misstänkt, ska man underrättas om detta av förundersökningsledare (23 kap. 18 § rättegångsbalken). Har man inte fått något besked om att man är misstänkt, ska man alltså inte heller finnas i misstankeregistret.

Har du sålunda inte fått dom avkunnad mot dig avseende brott, eller har du inte fått besked om att du är misstänkt, finns du inte i något av registren.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare