Vem har bevisbördan för att betalning har skett?

Hej

Jag har fått en faktura från Bilprovningen för en obetald besiktning.

Jag betalade vid besiktningstillfället.

Men .. Bilprovningen kräver nu att det är upp till mig att bevisa betalningen, med kvitto, kontoutdrag där det framgår datum, mottagarkonto m.m.

Fråga:

Skall jag göra detta eftersök i mina handlingar och rapportera in detta gratis?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som påstår att betalning av en fordran har skett har bevisbördan för sitt påstående. Det är en allmän utgångspunkt att den som påstår någonting ska kunna lägga fram bevis till styrkande av sitt påstående (det hade t.ex. varit svårt för Bilprovningen att bevisa att de inte har fått betalt från dig).

Det finns ingen möjlighet att kräva ersättning för att leta fram bevis bland dina handlingar. Mitt råd är dock att ändå leta fram kontoutdraget (alternativt ett kvitto) och skicka en kopia till Bilprovningen. Risken är nämligen att Bilprovningen väljer att inleda en rättsprocess för att få betalt, och då kommer du istället att behöva bevisa för en domstol att du har betalat.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare