Vem har rätt att säga upp ett hyresavtal i ett dödsbo?

Vem kan göra en uppsägning av en avliden persons hyresrätt? Jag misstänker att svaret är dödsboet.

Men hur ska de som företräder dödsboet bevisa att de är de, de utger sig för att vara. Hur vet fastighetsägaren att de har rätt att säga upp hyresavtalet? Vem utser en formell företrädare för ett dödsbo? Vad kan jag som representant för fastighetsägaren begära av anhöriga? Följer ansvaret för dödsboet någon arvsrätt? Är det föräldrar före syskon som blir ansvariga för dödsboet? Många frågor på en gång....

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med dina frågor!

Du har alldeles rätt i att det är dödsboet som behöver säga upp den avlidnes hyresrätt. Du har också rätt i att det är de som har en arvsrätt efter den avlidne, antingen genom ärvdabalken eller testamente som blir dödsbodelägare (18 kap. ärvdabalken, ÄB). Den legala arvsordningen är:

1) Barn ärver i första hand, och om de är avlidna deras barn och sen deras barns barn osv. (2 kap. 1 § ÄB)
2) Finns ingen som kan ärva i första ledet så ärver föräldrarna, och om de är döda deras barn (syskon), eller deras barn osv (2 kap. 2 § ÄB)
3) Finns inte någon i den arvsklassen heller så ärver far- och morföräldrar (2 kap. 3 § ÄB)

Därutöver kan det finnas dödsbodelägare i testamente.

Dödsbodelägarna kan säga upp hyresavtalet antingen genom att samtliga skriver under en uppsägning eller att en företrädare för dödsboet säger upp avtalet. Det är delägarna i dödsboet som har möjlighet att förordna om en särskild företrädare för dödsboet; absolut vanligast är att man upprättar en skriftlig fullmakt till förmån för en person, som samtliga dödsbodelägare skriver under. Det finns inga särskilda bevisregler för vad du måste kräva av dödsbodelägarna. Det finns olika dokument som styrker olika relationer med den avlidne, men det kan aldrig vara helt säkert att samtliga som ska ha godkänt har godkänt. Bouppteckningen visar samtliga delägarna i dödsboet (även testamentstagare), dödsfallsintyget visar de legala arvingarna och fullmakt den behörige företrädaren.

Tänk på att du inte är mer undersökningspliktig avseende din avtalspart än i vanliga fall, vilket som huvudregel betyder att du är skyddad av din goda tro (avtalen består). Har dödsboet lämnat in en fullmakt, ett dödsfallsbevis med släktskapsutredning eller en bouppteckning och dessa dokument stämmer med underskriften på uppsägningen så borde du därför kunna känna dig säker.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor, och har du några ytterligare funderingar så är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare